Навчальні матеріали з економіки та психології

Ласкаво запрошуємо на сторінку "Навчальні матеріали"!
На цій сторінці ми будемо ділитися з вами своїм досвідом і досвідом інших людей.  На ній ви знайдете  вправи,   конкурси, тренінги, масові заходи з економіки та психології, які налаштовують на успіх.
Девіз сторінки:
Змінюй зебру на веселку!
Бажаємо Вам ЯСКРАВОГО ЖИТТЯ, друзі!
І нехай у Вас буде якнайбільше привидів говорити собі і своїм вихованцям:
ТАК,  Я(ТИ)- ПРОСТО СУПЕР!
**************************************************************************************
             Заняття
Психологічний тренінг 
 Інтеграція групи 
Хід роботи: 
Мета: створення сприятливих умов для роботи в групі, первинне засвоєння способів саморозкриття, а також активного стилю спілкування.
1. Вітаю, я радий познайомитись. Зараз ми познайомимося і зробимо це в такий спосіб. Кожен із вас зараз зробить собі візитку, тобто вкаже на картці свооє ім я. Ви можете взяти будь-яке ім я, яким будете користуватися впродовж усього тренінгу. У вас є 3 хв. для того, щоб зробити свої візитки й підготуватися до знайомства. Починати діалог словами: "Вітаю, я ______, найбільше я люблю ____________". У відповідь на кожне таке висловлювання усі учасники відповідають хором: "Це чудово!" і одночасно підняти вгору великий палець. Після вправи учасники згадують, що полюбляє кожен із учасників тренінгу.
2. Особистий момент. Пропоную очима знайти будь-яку річ (гудзик, прикрасу, ручку тощо) на учаснику, який знаходиться справа, взяти в руки цю річ і від її імені розповісти про хазяїна цієї речі. Наприклад: "Я - гудзик Тетяни, знаю її не дуже давно, але можу розповісти про неї таке... 
3. Дерево очікувань. На клейких паперових аркушах, у формі листочку, учасники записують свої очікування від заняття і вивішують на "Дерево очікуваь". 
4. Правила нашої групи.
Приходити вчасно!
Відвідувати всі заняття!
Цінування часу.
Тихого телефону
Активна участь у тому, що відбувається.
Ввічливість.
Позитивність.
Толерантність.
Конфідеційність.
Демонструємо відкритість.
Право на підтримку.
STOP
5. Руханка "Молекули". Усі встають і починають "броунівський рух", вдаючи із себе атоми. Ведучий голосно говорить: "Молекули по три" - і всі з єднуються в мікрогрупи по три особи. Рух продовжується, ведучий говорить : "Молекули по 5" - і всі об єднуються у пятірки, рухаючись далі. 
6. Веселий потяг. Учасники домовляються і розподіляють в командах хто буде "локомотивом", хто "вагончиком".
Умови проведення: одночасно рухаються кілька "паравозиків". Тим хто буде "локомотивом", важливо, дуже обережно, без сутичок, провезти за собою "вагончики", які будуть із закритими очима. 
Завдання для кожного учасника: запам ятати свої відчуття в ролі "вагончика", в ролі "локомотива". 
Рефлексія:  
1.Ваші відчуття, коли ви були "локомотивом", "вагончиком"?
2.Що було складного?
3.Тобі сподобалася твоя роль, чому?
4.Наскільки важливий лідер в групі?
5.Чи існує група без лідера?
7. Аплодисменти по колу. Пропонується гра, під час якої аплодисменти звучать спочатку тихенько, а потім стають усе сильнішими і сильнішими. Ведучий починає плескати в долоні, дивлячись на одного з учасників і поступово підходячи до нього. Потім цей учасник вибирає із групи наступного, кому вони аплодують удвох. Третій вибирає четвертого і т.д. Останньому учаснику аплодує вже вся група.
***********************************************************************************
         Заняття 
Тренінг : "Я - майбутній підприємець. 
Підприємлива особа: якою вона має бути?!"
Мета: пояснити вимоги до особистості підприємця; визначити риси підприємливої людини; дати самооцінку наявності і розвиненості підприємницьких якостей; установити зв’язки між певними рисами особистості та успіхами в господарській діяльності. 
Хід роботи: 
Доброго дня! Рада вітати всіх вас на нашому занятті!
1. Вправа «Хто так як я любить… ( знайти, щось спільне)
2. Вправа «Візитка». Розпочинаючи зустріч попроси, щоб кожен з присутніх записав на аркуші своє ім'я і дописав до окремих букв імені назви власних переваг і міцних сторін (приклад під вправою). Після виконання вправи попроси бажаючих, представити свою характеристику, зверни увагу, що усвідомлення власних переваг допомагає в постановці собі цілей і їх подальшій реалізації.
Й – я (йа) особа весела
О – обов'язкова 
Л – лояльна 
А – амбіційна 
Н – неконфліктна 
Т – терпляча 
А – аналітична
 3. Вправа «Правила роботи групи»: 
 - Cкажіть, як ви думаєте, чому ми працюємо у команді. Для чого це потрібно? (для того, щоб ви вчилися прислухатись до думки інших людей, які працюють з вами над однією справою, вміли пробачати недоліки і прорахунки оточуючих, вміли налагоджувати контакти з людьми, які можливо вам неприємні. Кожна команда це міні-колектив, від участі кожного залежить позитивний результат усієї команди). І кожна команда може працювати лише тоді .коли у неї є щось спільне ідея, мрія, ціль і головне спільно прийняті правила. Давайте їх пригадаємо! 
4. Вправа «критерійний покер» .
 Матеріали: плакат до критерійного покеру, маленькі картки – по п'ять для кожного учасника. Розпочинаючи вправу введи поняття підприємливість. Поясни учням, що підприємливість це ознака особи, яка приймає виклики і старається розв'язувати проблеми, які з'явилися. Потім запиши на дошці або великому аркуші паперу гасла: ПІДПРИЄМЛИВА ЛЮДИНА Є..., ПІДПРИЄМЛИВА ЛЮДИНА МОЖЕ.... Працюючи за методом мозкового штурму зберіть якомога більший набір характерних рис та навичок підприємливої людини.
 Додаток 
Перелік обраних рис / навичок підприємливих осіб: 
Підприємлива особа є....
Творчою
Оптимістичною
Енергійною
Переконливою
Вольовою
Спритною
Самостійною
Налаштованою на успіх
Сміливою
Впевненою
Працелюбною
Витривалою
З організаторськими здібностями
Гнучкою
Холоднокровною
Люблячою змагання
Володіючою ідеями
Підприємлива особа вміє ....
Ризикувати
Використовувати можливості, використовувати загрози
Ставити собі цілі і до них прямувати
Звільнюватися від старих зразків діяльності.
Роздай кожному з учасників занять п'ять карточок і попроси, щоб кожен вибрав п'ять рис та навичок, які на його думку є найважливішими для підприємця. Попроси, щоб кожну вибрану рису / навички були записані на окремій карточці. Поділи учасників на групи із 5-6 учасників. Кожній групі роздай плакат до гри в критерійний покер. За цим методом учні вибирають найважливіші ознаки. Метод служить удосконаленню уміння вести дискусії. Робить можливим збирання аргументів і проведення оцінки їх вагомості. Навчає представляти свої погляди, захищати власну думку, переконувати інших за допомогою власних аргументів, а також навчає виробленню компромісу в групі. Залучає всіх учасників занять. Метод найчастіше стосується розгляду істотних економічних, політичних, суспільних проблем. 
Завданням групи є узгодження того, які риси і навички є найважливішими для підприємливої людини. Група визначить рейтинг їх вагомості. У полі № 1 будуть розміщені дві найважливіші риси / навички, у полях № 2 – важливі риси, у полі № 3 - менш важливі. Кожен член групи вже має виписані 5 важливих, на його думку, ознак. Група визначає, хто починає гру і черговість у грі. Кожен учасник по черзі приклеює одну картку на обране поле. Якщо поле вже зайняте, він проводить дискусію із особою, яка там розмістила свою картку. Обґрунтовує свою думку (чому його аргумент важливіший). Переконує про важливість своїх аргументів. Якщо він переконає опонента, приклеює на тому місці власну картку. Якщо не переконає, члени групи висловлюють свою думку і спільно приймають рішення. Коли всі поля заповнені (після погодження групою укладу карток), представник групи представляє результат іншим групам. 
 Представник групи відповідає на запитання: 
 Чому група визнала обрану ознаку найважливішою?
Чи легко було виконати вправу? Чому так / ні?
Чи члени групи сперечалися?
У чим погоджувалися?
Як погодили спільну думку?
Підсумовуючи вправу зверни увагу учасників, що підприємництво це спритність, винахідливість, уміння справлятися із кризовими ситуаціями, також уміння спілкування з людьми, послідовність у діях і прагнення дійти до визначеної мети. Водночас зазнач учням, що не існує обмеженого переліку рис чи навичок підприємливої особи і що кожен володіє в деякій мірі вродженим інстинктом підприємництва. Крім того, вплив на успіх підприємливої особи в бізнесі мають і інші чинники, напр. зміни в економіці, в законодавстві, тощо.
 5. Вправа «КНИЖКОВА ФАБРИКА –симуляційна гра.
 Цілі: ознайомлення і розуміння поняття продуктивність; розуміння того, яким чином інвестиції, а також розподіл праці можуть збільшити продуктивність; пояснення того, чому зростання продуктивності є важливим в економіці; 
Підручні матеріали: плакати розрахунку продуктивності для кожної групи; велика кількість паперу (може бути макулатура), велика кількість канцелярських скріпок і авторучок; 
Зауваження до проведення занять: Гра допоможе учням зрозуміти те, яким чином розподіл праці і інвестиції в основні засоби можуть спричинюватися до зростання продуктивності. На її реалізацію і обговорення потрібно 90 хвилин.
 Хід гри: 
Поділи клас на групи 4-5 з осіб. Це будуть видавництва, які видають книжки. Кожна група повинна вибрати назву для свого видавництва. Поінформуй учнів, що кожне підприємство видає книжки. Учні впродовж трьох хвилин повинні видати стільки книжок, скільки буде можливо. Контролер якості (вчитель, що проводить заняття) перевірить кожну книжку перш ніж її буде зараховано як кінцевий продукт. Тільки ті книжки будуть зараховані, які отримають схвалення вчителя. Продемонструй яким чином слід скласти книжку. Розірви аркуш паперу на дві половинки, склади половинки разом і розірви їх знову на дві частини, так щоб отримати чотири частини. Склади чотири частини разом, зігни їх по половині, так щоб виникла 14-сторінкова книжка плюс обкладинка (16 сторінок). Розмісти скріпку в лівому, верхньому куті, так щоб скріпляти всю книжку. Напиши назву видавництва на обкладинці і пронумеруй внутрішні, парні сторони (з лівого боку, починаючи з 2 до 14. Це і є кінцевий продукт. Роздай папір і скріпки групам. Дозволь, щоб учні виконали пробні книжки. Переконайся, що учні все зрозуміли. Роздай також діаграму для розрахунку продуктивності (додаток№ 1), на прикладі роз'ясни яким чином потрібно відмічати дані. Попроси прибрати з парт всі речі окрім матеріалу завдання: паперу, скріпок і однієї авторучки на групу. 
Розпочни перший раунд. Зазнач, що одна авторучка служитиме всій групі (одному видавництву). Кожен учень повинен працювати самостійно при виконанні всієї книжки. Не може бути жодного розподілу праці. Після трьох хвилин заверши видання книжок і попроси записати результати. 
У другому раунді дозволь учням запровадити розподіл праці, нехай учні розкладуть видання книжки на певні етапи і визначать конкретних осіб для цих етапів. Дай учням декілька хвилин на організацію процесу видання. Як і раніше в кожній групі є лише одна авторучка. Після трьох хвилин заверши видання книжок і попроси записати результати. 
 У третьому раунді дозволь кожній видавничій спілці закупити (1 гривня за штуку) стільки авторучок скільки на їх думку потребують. Повтори ті самі дії - 3 хвилини на видання книжок. Після закінчення раунду знов групи рахують і записують результати. 
 У четвертому раунді дозволь видавничим спілкам, якщо вони визнають за доцільне, звільнити зайвих працівників. Дозволь звільненим працівникам створити власну видавничу спілку. Повтори процес видання книжок. 
 У п'ятому раунді наклади обмеження на працівників. Кожного працівника можна буде попросити зробити перерву на відпочинок (зупини обраного учня – працівника на, напр. 30 секунд) або одягнути паперовий мішок на голову з метою захисту від забруднення повітря в типографії. Знову повтори видання книжок. Після закінчення раунду групи знову рахують і записують результати. 
Наведи учням визначення продуктивності – це кількість товарів і послуг, які виробляються на одиницю людської праці. 
Обговори результати, які записуються в діаграмі, задаючи нижченаведені запитання: 
1.Який вплив на продуктивність мав розподіл праці, запроваджений в раунді 2?(Розподіл праці повинен збільшити продуктивність) .
2. Що приносить тобі більше задоволення: виконання всієї книжки самостійно чи виконання тільки частини роботи? 
3.Який вплив на продуктивність мала інвестиція, яка полягала в придбанні додаткових ресурсів для випуску продукції (авторучок) в раунді 3? (Інвестиція в ресурси випуску продукції повинна підвищувати продуктивність). 
4.Який вплив на загальну собівартість мало зростання продуктивності? (Знижує загальну собівартість). 
5.Які нові витрати з'явилися, коли були спроби збільшити продуктивність?(Покупка додаткових ресурсів випуску продукції – додаткові авторучки – збільшили витрати). 
6.Чому зростання продуктивності є таким важливим? (Дозволяє суспільству отримати більше товарів і послуг при допомозі обмежених ресурсів). 
7.Які можуть бути способи збільшення продуктивності? (Запровадження розподілу праці, використання капітальних інвестицій в більшій кількості і вищої якості, краще навчання працівників, звільнення зайвих працівників).
Додаток №1
ДІАГРАМА ДЛЯ РОЗРАХУНКУ ПРОДУКТИВНОСТІ 
Назва фірми .............................................................................................................
 

Приклади

Раунд 1

Раунд 2

Раунд 3

Раунд 4

Раунд 5

1. Кількість виданих книжок
4






2. Витрати матеріалів (1 грн. на книжку)
4,00 грн.







3. Кількість працівників
4






4. Зарплатня (4 грн. на працівника)
16,00 грн.







5. 10 грн. орендна плата за типографію (парти)
10,00 грн.







6. Інвестиції в основні фонди (2 грн. за авторучки)
2,00 грн.







7. Витрати разом
32,00 грн.







8. Собівартість книжки (загальна) ( обчислюється: витрати розділить на кількість виробленої продукції)
8,00 грн.







9. Повний пропрацьований час (3 хвилини, помножені на кількість працівників).
12 хвилин






10 Виробництво продукції на пропрацьовану хвилину(кількість книжок ділена на кількість пропра-цьованих хвилин).
4:12= 0,33





6.Вправа "Комплімент". Кожен по черзі, по колу говорить комплімент.
***********************************************************************************
               Заняття 
Тренінгове заняття 
«Я тебе розумію» 

Мета: продовження роботи із способів саморозкриття, розвитку вміння самопрезентації. Вдосконалення вмінь ефективного спілкування, комунікативних навичок.
 Хід роботи:  
1. Гра-розминка «Томаківський дощ» . «Чи знаєте ви, що таке томаківський дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо, який він. Зараз по колу ланцюжком ви будете передавати мої рухи.
Як тільки вони повернуться до мене, я передам наступні. Стежте уважно!»
* В Томаківці піднявся вітер. (Ведучий тре долоні)
* Починає крапати дощ (Клацання пальцями) 
* Дощ посилюється (Почергове плескання долонями по ліктях рук) 
* Починається справжня злива (Плескання по стегнах) 
* А ось і град справжня буря (Тупіт ногами) 
* Але що це? Буря стихає (Плескання по стегнах)
* Дощ стихає (Почергове плескання долонями по ліктях рук)
* Деякі краплі падають на землю (Клацання пальцями)
* Тихий шелест вітру (Потирання долонь)
* Сонце! (Руки догори) 
2. «Мій Всесвіт». Дітям роздають «форматки». В центрі аркуша потрібно намалювати сонце, в центрі сонячного кола написати велику букву «Я». Потім від цього «Я» - центру свого всесвіту – треба накреслити лінії до зірок і планет:
* Мій улюблений рід занять…
* Мій улюблений колір…
* Моя улюблена тварина…
* Мій друг…
* Мій улюблений одяг…
* Моя улюблена музика…
* Найкраще я вмію…
* Людина, яку я найбільше поважаю…
* Мій улюблений предмет у школі…
Після виконання малюнка учасники прикріплюють аркуш на грудях і методом броунівського руху в колі знайомляться зі світами товаришів. Потім учасники обговорюють що спільного, унікального тощо.
 3. «Тиснемо». Учасники, стоячи колом, торкаються долонями один-одного та, за сигналом, необхідно спробувати розсунути своїх сусідів за три секунди. Тренер попереджає, що учасники відчуватимуть опір сусідів, але й самі докладатимуть зусилля, щоб не зрушити з місця. Вправа повторюється 2-3 рази. Потім, коротке обговорення відчуттів щодо проблем опору та підтримки. 
4. «Валіза». Обирається один учасник, а інші починають «збирати йому в далеку дорогу валізу». У цю «валізу» «складають» те, що, на думку групи, допоможе цій людині у спілкуванні з іншими людьми, тобто ті позитивні риси, які группа особливо цінує в цій людині. Обраний учасник в цей час також «кладе» у «валізу» те, що йому, на його думку, заважає у спілкуванні, тобто його негативні риси. 
5. Тест на самовизначення. Для того, щоб зрозуміти іншу людини насамперед ми повинні зрозуміти, які ми насправді. Для цього пропоную тест*** (міститься у розділі "Психологічне намисто").
6. "Мовчазні пари». Усі діти робиваються на пари. Члени кожної пари сідають напроти один одного і впродовж 3 хв. мусять мовчати. Дітей просять підтримувати контакт поглядів. Також дітей можна попросити впродовж цих хвилин тримати один одного за руки. Всі діти, виконуючи вправу, мають мовчати. 
Обговорення:
1.Чи важко було витримати без розмови 3 хв.?
2.Як ви вважаєте, про що в цей час думав ваш партнер?
7. «Я хочу подарувати тобі…». Учасники сидять у колі. Учасники по черзі даруюють один одному квітку та аргументуючи чому саме цій людині. 
8. «Ритуал прощання». Учасники по черзі повертаються один до одного зі словами: «Дякую, мені було дуже приємно з тобою працювати, тому що…» 
*************************************************************************************
Заняття
Тренінг " Перші кроки майбутнього підприємця.
Підприємницька ідея"
Мета: допомогти учням оволодіти поняттям ”підприємець”; усвідомити важливість гармонійного збалансування певних особистісних якостей успішного підприємця; визначати якості, які перешкоджають у бізнесі; робити самооцінку особистісних якостей, необхідної для успішної бізнес – діяльності; виховувати культуру спілкування; стимулювати розвиток умінь учніваргументувати свою відповідь; розвивати економічне мислення;сприяти розвитку інтересу учнів до економіки як науки. 
Обладнання: ресурси для гри,цінник речей, скриньки, паперові гроші, роздатковий матеріал. 
 Хід роботи:
І . Організаційний момент 
ІІ. Актуалізація опорних знань
 Відомі люди – хто вони?
 1. Запропонував та втілив ідею парку розваг. (Волт Дісней)
 2. Найвідоміший у світі мільйонер, керівник найбільшої у світі компанії з виробництва програмного забезпечення. (Білл Гейтс)
 3. Засновник міжнародної компанії, яка виробляє найпопулярніші усвіті штани. (Леві Страус)
 4. Власник і засновник відомої японської компанії з виробництва мотоциклів. (Соітіро Хонда) ІІІ. Формування нових знань
 Хто такий підприємець? 
Підприємці – це люди котрі покладають на себе ініціативу поєднання ресурсів у єдиний процес виробництва, керують підприємством, запроваджують у виробництво нові технології, свідомо йдуть на ризик пов’язаний із виробничою, комерційною або іншою діяльністю.
а) Якості підприємців 
Сьогодні підприємець є центральною постаттю в бізнесі. Для того щоб здійснювати постійний пошук нових способів комбінації ресурсів, підприємець повинен мати відповідні якості.(Демонстрація презентації „ Якості підприємця”) 
Особливого значення набувають підприємницькі здібності – здатність певної частини людей до професійних, енергійних, цілеспрямованих дій, пов’язаних з організацією виробництва, ризиком,керівництвом для досягнення поставленої мети. Людей, які не просто мають ці здібності, а й пов’язують своє життя з такою діяльністю,називають підприємцями, бізнесменами. 
Підприємницький хист – це здебільшого талант, помножений на наполегливу працю і достатні знання. Соціологічні дослідженняпоказують, що схильними до підприємництва є лише 5-7 % економічно активного населення. Підприємець ,як ключова постать ринкової економіки несе повну відповідальність за результати своєї діяльності. На нього чекає крах або успіх.
б) Особливості людини бізнесу. 
Об’єднайте учнів у чотири групи.
Зверніться до учнів: „ Аналіз особистісних якостей найбільш успішних бізнесменів показує, що притаманні їм якості можна об’єднати в пари, які на перший погляд здаються взаємно виключними:
1. Амбітність – скромність.
2. Стратегічне мислення – увага до дрібниць.
3. Ентузіазм – внутрішній спокій.
4. Здатність до ризику – уміння отримувати користь із помилок.
 Цікаво, що кожна із зазначених якостей може стати недоліком.Тобто важливим є певний баланс між ними. (Кожна група отримує окреме завдання – одну пару якостей.)
Завдання групам: поясніть, як правильно збалансувати якості пари, відповідно до отриманих завдань.
Відповіді: 
Амбітність- найважливіша якість підприємця, яка дає успішному керівникові ту енергію, без якої неможлива перемога в сучасному бізнесі. У той же час скромність лідера проявляється втому, що він не буде приписувати собі всі досягнення фірми, в іншому випадку в його підлеглих може виникнути відчуття, що керівник просто використовує їх. Вдала стратегічна ідея – це те, що відрізняє успішну компанію від посередньої, видатного лідерства – від наслідувача чужих ідей. Головна стратегічна ідея багатьох успішних бізнесменів полягала в тому, що вони відштовхувалися не від своїх бажань, а від потреб людей, які платили за виконання своїх бажань. У той же час, намагаючись мислити масштабно, керівник має розуміти, що іноді прикра дрібна помилка може згубити грандіозне підприємство. Тому мудрий керівник думає і про дрібниці. Ентузіазм – це те, що емоційно заражає, що змушує діяти. Жодний великий проект не був виконаний тільки на підгрунті холодного розрахунку. Без ризику та віри в успіх неможливі нові досягнення. 
Важливо аналізувати досвід, отримувати з нього користь, щоб не повторюватисвоїх помилок.
в) Небажані якості підприємця.
Об’єднайте учнів у групи.
Завдання 1. 
Розгляньте список якостей, що перешкоджають успіху в бізнесі. Поясніть, чому до цього списку потрапили деякі ціком позитивні риси людини? Чому вони вважаються небажаними для людини бізнесу? 
Список якостей, що перешкоджають успіху в бізнесі 

емоційна неврівноваженість
ледачість
пасивність
навіюваність
надмірна старанність
пунктуальність
сталість
раціональність
недовірливість
агресивність
авторитарність
містичність
тривожність
Завдання 2. 
Дискусія за методикою „ Займи позицію” 
Відповіді: Якостями, які протипоказані підприємцю, є емоційна неврівноваженість, ледачість, пасивність, навіюваність, надмірна старанність і пунктуальність. Останні в цьому списку якості традиційно відносяться до позитивних, однак те, що гарно в найманого працівника, є мінусом для підприємця, який повинен сам давати собі завдання, а не чекати, поки хтось скаже йому, що потрібно робити. 
Сталість – важливі якості бухгалтера. Але підприємцю, який працює в умовах мінливої ринкової економіки, необхідна гнучкість. 
Ще одна особистісна якість, що утруднює діяльність підприємця - підвищена тривожність. За її наявності бізнесмен занадто довго вагатиметься, приймаючи рішення, і занадто повільно діятиме, а то й зовсім проявить пасивність.
Підприємництво – це завжди ризик і дії в умовах невизначеності. За таких обставин краще діяти й помилятися, отримуючи користь із помилок, ніж боятися провалу і нічого не робити. Небажаними якостями також вважаються: 
 - раціональність (прагнення все прорахувати, передбачити й урахувати);
 - недовірливість – сприйняття світу як ненадійного, часто прямо ворожого, що призводить до прагнення посилити контроль за всім, також підозрілість відносно своїх працівниківі партнерів по бізнесу; 
- агресивність – схильність до розв’язання проблем силовими методами замість пошуку компромісів, а також схильність доафектних спалахів у взаєминах з персоналом; 
- авторитарність – переважання домінуючого стилю керівництва, нетерпимість до критики чи свободи думок; 
- забобонно- містична налаштованість- віра в прикмети,ворожіння, псування, астрологічні прогнози і т.д., яка пояснюється неможливістю повного інтелектуального контролю над соціальною, діловою і життєвою ситуацією.
Закріплення знань учнів, підведення підсумків. 
Гра „ Винаходи на продаж”
Працюючи в невеликих групах, учні моделюють діяльність фірм,які створюють та виготовляють нову продукцію. На основі бюджетних принципів їм потрібно вирішити, які матеріально- технічні ресурси купувати. Вони обчислюють виробничі витрати, а потім демонструютьсвою продукцію класу, показуючи, скільки одиниць власної продукціївони можуть „продати”. Потім вони підраховують прибутки або збиткисвоєї фірми та порівнюють результати з результатами інших груп. 
 Зараз, ми на практиці спробуємо застосувати інформацію,яку ви отримали на сьогоднішньому занятті – побудемо підприємцями. Пограємо у гру. Кожна з груп моделюватиме справжнє виробництво. Ви винайдете і створите продукт, який, на вашу думку, решта класу бажала б придбати. Кожна група отримує коробку з ресурсами. Коробка містить речі, які група може використовувати для виготовлення зразка свого винаходу . Також ви отримуєте цінник ресурсів. Кожній групі необхідно виявити навички прийняття рішень, аби визначитись, які ресурси використовувати, оскільки ціна продажу кожного виробу буде 5 гривень. 
 Зверніть увагу, що оренда розміром 0,75 грн., праця розміром 0,25 грн. на робітника - це є обов”язкові – постійні витрати, всі інші витрати залежать не лише від того чи використовує фірма якийсь конкретний ресурс, а й від того як багато ресурсу вона використовує. 

Цінник ресурсів
1. Клейкий олівець – 0,50грн
2. Кольоровий картон – 0,50грн
3. Маркер – 0,25грн
4. Скотч -0,25грн
5. Ножиці – 0,75грн
6. Картонна коробка – 1,00грн
7. Скріпка для паперу – 0,25грн
8. Алюмінієва фольга – 0, 25грн
9. Шматочок стрічки – 0,50грн
10. Одноразовий стаканчик – 0,50грн
11. Пластилін – 0,75грн
12. Кольоровий папір – 0, 25грн
13. Намистина – 0,01грн
14. Серветка – 0, 25грн
15. Праця (на робітника) – 0,25грн
16. Оренда робочої площі – 0,75грн
Після того, як фірми завершать свої винаходи, вони мають підрахувати сукупну вартість усіх використаних ресурсів і записати результат у таблиці „Обчислення виробничих витрат”– це вартість виробництва 1 од. продукції.
Обчислення виробничих витрат
Ресурс
Ціна ресурсу за одиницю
Кількість використаних одиниць
Загальна вартість ресурсу
Оренда
0,75
1
0,75
Робоча сила
0,25
5
1,25








































Вартість винаходу (однієї одиниці):
Представник кожної фірми рекламує винахід своєї фірми. 
- А зараз ви виконуватиме роль споживачів. Я вам видаю п”ятигривневу іграшкову купюру ( це ціна нашого виробу) для купівлі виробу, який вам до вподоби, але ви не повинні купувати вироби зроблені вашою групою. Підходьте і кладіть свої гроші у скриньку перед виробом, який ви хочете придбати.
 ( Підрахунок)
Зараз у таблиці „ Таблиця винаходу” обчисліть прибуток своєї фірми від продажу тієї кількості товарів, яку ви могли продати.
Таблиця винаходу
Назва виробу
Продана кількість
Загальний дохід
Загальні витрати
Прибуток (збитки)















Оголосіть результати.
Висновок: Дуже часто фірма з більшим обсягом продажу не є фірмою з більшим прибутком, оскільки має більші виробничі витрати. З цього висновок – підприємець, це людина, яка має поєднувати ресурси,приймати рішення, йти на ризик з метою отримання більшого прибутку. Вправа « Телеграма» (по 5 слів про тренінг).
*********************************************************************************
Заняття
 Психологічний тренінг
 " Я - впевнена людина"
Мета: створення умов для оцінки підлітками свого рівня впевненості в собі. Сприяти самопізнанню своїх сильних і слабких сторін, формулювання уявлень про відмінності між впевненою, невпевненою і самовпевненою поведінкою.
«Нормалізація», пов'язана з суб'єктивними переживаннями власних недоліків підлітками.
Вправа «Рахуємо разом». Учасники отримують завдання: усією групою, по черзі називаючи цифри, дорахувати до ста. Всі грають із закритими очима, і якщо два голоси одночасно називають якусь іншу цифру, гра починається спочатку. Бажано, щоб гра закінчилася більш-менш успішно. Практика показує, що «успіх» у цій грі - це дійти до п'ятнадцяти. 
Потім пропонується обговорити питання: яку інформацію про себе може отримати людина, якщо він уважно проаналізує, як виконував цю вправу і що при цьому відчував? З'ясовується, що людина може дізнатися про свої особливості (за словами учнів - сміливості, рішучості, сором'язливості), що допоможе йому краще зрозуміти свою поведінку, а отже, керувати її.
Вправа «Двадцять Я». Учасники отримують класичне завдання: на аркушах, протягом 15 хвилин відповісти на питання «Хто Я?», використавши для цієї мети 20 слів або словосполучень. По закінченні роботи результати аналізуються. Учасникам пропонується відзначити «плюсами» ті відповіді, які їм у собі подобаються, і «мінусами» - ті, які не подобаються. (Приклад виконання роботи: хлопець + ; Ігор +; син +; крутий +; Все). Чому у когось вийшло написати аж тридцять відповідей, а комусь не вдалося придумати і десяти? Про що це говорить? Учасникам видається точка зору А. М. Прихожан, яка наведена в її книзі «Психологія невдахи. Тренінг впевненості в собі »(М., 1997). 
Якщо людина написала менше ніж 15 відповідей, він знає себе не дуже добре. 
Якщо більше 15 - можна стверджувати, що він знає себе. Що стосується «плюсів» і «мінусів», то учні без особливих зусиль можуть сказати, що мова йде про самооцінку. 
Вправа «Три портрети». Учасникам пропонується об’єднатися на три мікрогрупи. Кожна підгрупа отримує завдання намалювати людину: впевнену в собі, невпевнену, самовпевнену, а також описати її основні психологічні особливості. По закінченні підгрупи представляють результати своєї роботи. У процесі обговорення формулюються основні психологічні особливості та особливості поведінки впевненої, невпевненої і самовпевненої людини. Наприклад: 
- Впевнений людина (дивиться на співрозмовника під час розмови, відстоює свою точку зору, комунікабельна, нe боїться показати, що чогось не знає ...); 
- Невпевнена людина (спокійна, говорить тихо, не дивиться в очі співрозмовнику, не вміє відмовити, соромиться, нетовариська …);
- Самовпевнена людина (говорить голосно, грубить, командує там, де не має права...). Важливо підкреслити, чим схожі невпевнена і самовпевнена поведінка - і за тим, і за іншим може стояти невпевненість людини в собі, своїх силах. 
Обговорення:
1. Що таке достоїнства і недоліки?
2.У кого вони є у і кого їх немає?
У процесі обговорення учні доходять висновку: переваги і недоліки - це наші психологічні особливості, які нам подобаються або не подобаються. Вони є у кожної людини, немає і нічого страшного, коли у людини є якісь недоліки, тому що для когось ваш недолік буде для нього у вас перевагою... 
Психотерапевтична молитва Фріца Перлза:
Я – это Я, ты – это Ты! 
Я делаю свое дело, и ты делаешь свое. 
Я - это я, ты - это ты. 
Я в этом мире не для того, чтобы соответствовать твоим ожиданиям, 
 И ты в этом мире не для того, чтобы соответствовать моим ожиданиям. 
Ты — это ты, а я — это я.
 Если нам случится найти друг друга — это прекрасно. 
Если нет, то ничего не поделаешь. 
Вправа «Чарівний базар». Учасникам пропонується уявити, що є базар, на якому продають і купують не звичайні речi: активнiсть, iнiцiативнiсть, самостiйнiсть, комунікативність, уміння вести за собою, умiння володiти собою, уміння слухати, умiння переконувати, дружелюбність тощо (ведучий виступає в ролi продавця, який обмiнює однi якостi на інші. Викликається один iз учасникiв. Biн може придбати одну чи кiлька якостей, яких у нього немає. 
Наприклад, покупець просить у продавця "впевненості". Продавець з'ясовує, скiльки йому потрiбно «впевненості», навiщо вона йому, в яких випадках він хоче бути «впевненим». Продавець просить у покупця щось дати натомість, наприклад, той покупець може розрахуватись почуттям гумору, якого в нього досить. По закiнченнi – обговорення). 
 Питання для обговорення:
1.Що ви вiдчували пiд час вправи? 
2.Чи задоволенi ви покупкою? 
3.Якi емоцiї переважали? 
Етюд «Нехай це буду я». Є така притча. Люди переносили вантаж. Biн був в мiшках рiзної величини, зручних i незручних для перенесення. Кожен пiдходив i брав зручний мiшок, вiдносив його i повертався, щоб знову взяти для себе такий самий. Лише один із учасників, кожного разу, брав на себе найважчу ношу. Коли його запитали, чому він добровiльно вибирає більш важку ношу, коли є люди більш сильнi, він відповiв: "Комусь треба перенести цей вантаж. Рано чи пiзно. Нехай, це буду я". 
Після слів ведучого «Не бійтеся сказати самому собi: «Нехай, це буду я!» учасникам пропонується підійти до іншого учасника з яким, можливо, є непорозуміння, образа, конфлікт і першому протягнути йому свою руку зі словами «Нехай це буду я!». 
Ведучий ділиться з учасниками ще одним мудрим висловом австрійського психолога Зигмунда Фрейда: «Єдина людина, з якою ви повинні порівнювати себе, це ви в минулому. І єдина людина, краще якої ви повинні бути, це той, хто ви є зараз».
Ніколи не порівнюйте себе з другими. Частіше посміхайтеся! Адже усмішка - одна з найголовніших ознак впевненої в собі людини. 
І на останок учасникам зачитується вірш Р. Вольда Емерсона, який потім їм і дарується. 
Якщо ви боїтесь, що вас побʼють, 
Вважайте себе побитим. 
Якщо ви гадаєте, що ви не можете, 
Ви не зможете ніколи. 
Якщо ви вважаєте, що програєте,
 Ви вже програли. 
Тому що в усьомі світі ми бачимо, 
Що успіх починається з волі людини – 
Усе залежить від стану розуму. 
Якщо ви вважатимете, що вас залишать позаду, 
Це так і буде. 
Ваші думки мають летіти високо, 
Щоб дати можливість вам піднятись. 
Перш ніж ви зможете отримати перемогу, 
 Ви повинні бути впевнені в собі. 
Найсильніший і найшвидший 
Не завжди перемагає у життєвих битвах. 
Рано чи пізно перемога дістається тому, 
Хто вважає, що він може. 
***********************************************************************************
Заняття
 Навчально-практичний тренінг
 " Складання бізнес-плану"
 Мета:сформувати в учнів поняття про бізнес - план, його структуру, етапи підготовки складання плану, навчити дітей складати бізнес-план; розвивати в учнів навички та вміння підприємницької діяльності, складання бізнес-плану, давати оцінку ринковим відносинам; виховувати почуття економії та працелюбності. 
Хід заняття 
На засіданні у клубі прошу працювати, 
Щоб уміння і знання, впроваджувать й знати. 
Вправа « Гра в імені». Перший учасник називає своє ім’я, а потім додає характеристику, що починається з тієї самої літери, що й ім’я.
Запитання:
 - Наш клуб називається Клуб шкільного підприємництва.
 - Що ми розуміємо під підприємництвом?
 - Яка його основна мета?
(Підприємництвом, як правило, називають ініціативно-самостійну господарсько-комерційну діяльність окремих фізичних та юридичних осіб, що її цілком зорієнтовано на одержання прибутку (доходу). Сьогодні підприємець є центральною постаттю у бізнесі. Професія підприємця вимагає особливих якостей від людини. Діяльність підприємця спрямована на отримання максимального прибутку, який дорівнює різниці між виторгом і витратами. Тому підприємець зацікавлений продавати свою продукцію за максимально високими цінами, а ресурси на ринку придбати за найнижчими цінами, зокрема платити робітникам за працю мінімальну платню.)
- Що ви розумієте під витратами і доходами?
(Витрати — зменшення вигід у вигляді вибуття або збільшення зобов'язань, що призводять до зменшення власного капіталу підприємства. 
Доходи — це збільшення економічних вигід у вигляді надходження активів або зменшення зобов'язань, внаслідок чого збільшується власний капітал ... )
А зараз пропоную переконатися чи справжні ви підприємці і маєте змогу не тільки відкрити фірму а й отримувати прибуток.
Тест на здатність до ведення підприємницької діяльності
1. Чи поводитесь Ви наодинці так, як тоді, коли за Вами спостерігають?
2. Чи вважаєте Ви себе здатним стати головою сім`ї?
3. Чи вважаєте Ви хитрість хорошою і корисною рисою?
4. Чи можете Ви розпочати розмову на вулиці з незнайомою людиною?
5. Чи знаєте Ви, який колір сьогодні в моді?
6. Чи їдете в транспорті без квитка, якщо забули вдома проїзний?
7. Чи заздрите успіху Ваших знайомих?
8. Чи звертаєтесь на «Ви» до Ваших старших за віком родичів?
9. Чи здатні Ви усно швидко обчислити скільки буде 3% від 3%?
10. Чи приходите вчасно у кіно?
11. Чи приходите вчасно на побачення?
12. Чи вважаєте за потрібне давати «чайові»?
13. Переживаєте, якщо Вас обрахували на 1 грн?
14. Чи пам’ятаєте дату народження свого вчителя?
15. Чи сідаєте у міському транспорті на будь – яке вільне місце?
16. Чи сідаєте в таксі тільки на заднє сидіння?
17. Чи любите робити записи у книгу скарг?
18. Чи вважаєте, що завжди достатньо лише одного попередження?
19. Чи знаєте, які грошові одиниці існували в Стародавньому Римі?
20. Чи зможете залишити валізу на вокзалі під наглядом зовсім незнайомої людини?
Повністю позитивна відповідь на кожне запитання дає 10 балів, повністю негативна – 0 балів. Проміжні відповіді оцінюються «на око» між 0 і 10 балами. Наприклад, якщо Ви з 10 своїх вчителів пам’ятаєте дату народження лише одного, відповідь – 1 бал. Якщо відповідь на яке – небудь питання для Вас є складною – 5 балів. 
Склавши всі Ваші бали, Ви звертаєтесь до ключа тесту. 
Ключ до тесту 120 – 200 балів – Ви вроджений бізнесмен. Якщо ви отримали ці бали в результаті підглядування у відповіді, вирахуйте 80 балів і орієнтуйтесь на новий результат. 
110 – 119 балів – Ви володієте не всіма потрібними якостями бізнесмена, але у Вас є реальні шанси досягти успіху в бізнесі; деяку допомогу при цьому вам нададуть роздуми про причини втрати балів. 
50 – 90 балів – видно, в бізнесмени Вам не вибитись, але судячи з усього, Ви правдива, порядна людина, у вас непоганий характер, так що не все втрачено в житті. Кожен учень підраховує бали, отримані ним, під час тестування і виявляються групи учнів по кожній градації здатності до занять бізнесом. 
Гра «Кулька».Учасникам роздані кульки (це їх символічний бізнес) і гострі предмети. 
Завдання: Вам необхідно зберегти ваш бізнес
Складання асоціації: бізнес
(Бізнес - це будь-яка діяльність, направлена на отримання прибутку шляхом створення та реалізації відповідної продукції чи послуг. )
Робота з словником: визначення бізнес-плану, ознайомлення з його структурою, складання бізнес-плану. 
(Бізнес-план - це письмовий документ, в якому сформульована сутність підприємницької ідеї, засоби її реалізації, а також окупності та приросту майбутнього вкладення капіталу (цінностей), де обумовлено ринкові, товарні, виробничі, організаційні, фінансові, управлінські та інші аспекти, можливі ризики, результати, наслідки та перспективи.)
Приклад бізнес-плану який, використовуємо при поясненні вимог до структурних одиниць. 
Шкільний кіоск «Pensil - book» 
Засновники: троє учнів 10 класу. 
Форма організації виробництва: товариство з обмежаною відповідальністю. 
Місцезнаходження кіоску: рекреація першого поверху Лужанського ЗНЗ І-ІІІст. ім. В.Орелецького Кіцманського району Чернівецької області. 
Мета діяльності кіоску: продаж канцелярських товарів для учасників навчально-виховного процесу школи закуплені на оптовому ринку м.Чернівці. 
Характеристика товару: продажу пропонуються канцелярські товари:різні види зошитів, кулькових ручок, олівців, фломастерів, лінійок ,блокноти, резинки, підтиски, папки, файли… Дослідження споживачів: споживачами є 500 учнів школи, 55 вчителів, батьки та жителі селища. 
Вивчення конкурентних структур: відсутність спеціалізованих магазинів у населеному пункті, є лише невеличкі відділи у двох продуктових магазинах з обмеженим асортиментом канцелярських товарів, які розміщені на відстані 500м від школи. 
Маркетинг і реклама: розміщення оголошення при вході до школи і учні по класах об’являють про роботу кіоску . 
Вартість діяльності: оренда території – 4 м кв, складського приміщення і двох столів по договору із дирекцією (упаковка паперу і пачка файлів у місяць = 40грн. підставки для товару виробляємо на уроці трудового навчання. 
Товар закуповуємо на оптовому Калинівському ринку в м.Чернівці близько на 900грн. Націнка на товар буде становити 25%, відповідно заробітна плата може становити 20 грн. на учня(всього 60грн.) на тиждень, витрати на доведення товару -20грн, тому фірма планує заробляти на тиждень 135 грн., які будемо вкладати зразу у товар. 
Фінансування діяльності: можна розглянути два можливі варіанти фінансування: кредит у батьків по 300грн. без відсотків, або вкладання власних коштів отриманих під час новорічних щедрувань. 
Сильні сторони бізнес-плану: Розвиток підприємницьких здібностей, забезпечення учнями канцелярськими товарами, відсутність конкуренції, виховання почуття економії та привчання до працьовитості. 
Слабкі сторони бізнес-плану: ризик не повернути кошти, нестача часу для заняття підприємницькою діяльністю, обмеження робочого часу. 
Дерево економічного зростання. Учні отримують схему дерева де вони наклеюють підписані стіки з визначеними своїми можливостями розвитку виробництва: на коріння розміщують ресурси які в них уже є, на стовбур, які потрібно придбати, або виробити, а на гілки продукт або послугу яку будуть виробляти та переваги свого виробу. 
Вправа «Комплімент». Кожен учасник по колу говорить щось приємне іншому учаснику. 
***********************************************************************************
Заняття
 Психологічний тренінг
 " Ми - команда" 
 Мета:сформувати поняття команди; дати уявлення про роль керівника на кожному з етапів
становлення    команди;згуртувати учасників групи для спільного вирішення поставлених задач; продемонструвати  ефективність командної роботи у прийнятті рішень; відпрацювати алгоритм прийняття групового рішення.
 Хід заняття
1. Вправа "Павутиння". Звертаючись до інших учасників. кожному треба промовити фразу так, щоб інші учасники повірили вам, підтримали вашу думку, звернули увагу на ваші слова: "Я поважаю тебе", "Я поважаю себе", "Я поважаю вас" при цьому намотати на палець нитку і передати клубок іншому учаснику.
Запитання:
1. Яку фразу промовляти було легше, яку складніше?
2. Що важливіше: повага до себе чи повага до інших?
3. Чи можливо одне без одного?
4. У чому виявляється повага?
5. Розкажіть, коли ви відчули повагу до себе?
А тепер повернемося до створеної нами павутини. Уявімо, що листок паперу - це наш клуб. Покладемо його на нашу павутину. Ми можемо підняти наш клуб, можемо опустити. Що відчуваєте? Якщо я розірву один зв'язок? Що станеться? Якщо розірвуться ще кілька зв'язків? Що станеться? Який ми можемо зробити висновок?
2. Вправа "Без керма". Всім вам доводилося бути і ведучими, і веденими . Але траплялося вам бути в ситуаціях , коли ніхто не бере на себе відповідальність за події, що відбулися? Особливість вправи «Без керма» в тому , що ви повинні будете виконувати загальні для всієї команди правила, самостійно , ніким не керуючи та нікому не підкоряючись . Ви не повинні розмовляти один з одним , робити знаки , намагатися пересунути когось на те місце , де він , по-вашому , повинен знаходитися , - кожен відповідає тільки за себе. 
• побудуйте по росту !
• побудуйте в дві шеренги ! 
• побудуйте в дві колони !
• Станьте парами ! 
• Розбийтеся по класах ! 
• Встаньте спиною один до одного! 
• Утворіть квадрат ! 
• Утворіть трикутник ! 
• Утворіть коло! 
• Утворіть два кола ! 
Бувають обставини , коли група виявляється без керівника . Тоді багато що залежить від здатності кожного до самоорганізації. Скажіть , будь ласка , що ви відчували , виконуючи мої команди ? Кому хотілося керувати? Хто відчував потребу в керівництві ? Кому було легко виконувати ці команди? Яку команду було виконати найважче , найлегше ? Чого вчить це вправа ? Як би ви його назвали?
3. Вправа – Введення нової особи в групу.
Iнформація для групи 
Oголошено конкурс на найбільш виконавчого і підприємливого вчителя з підприємництва. Взяли участь багато кандидатів. Щойно оголосили, хто виграв. 
Вашим завданням є зробити якомога привабливіший подарунок для переможця. Можете використати для цього усі тут доступні матеріали. Доберіться у довільні групи по 6 осіб для виконання цього завдання.  
Iнформація для „нової особи” Oголошено конкурс на найбільш виконавчого і підприємливого вчителя з підприємництва. Взяли участь багато кандидатів. Щойно оголосили, хто виграв. Група зараз готує подарунок для переможця. 
Твоїм завданням є долучитися до роботи команди. Спробуй висловити свою думку на тему ідеї групи, намагайся бути активним членом команди, навіть взяти ініціативу в свої руки. Намагайся викоритати червоний маркер і заохочуй групу, щоб використовували це колір для «подарунку». 
 Запитання:
1. Хто був ініціатором ідеї?
2. Чи відразу група погодила ідею?
3. Чому цю ідею прийняла група?
4. Як група прийняла "нову особу"?
5. Чи відразу?
6. Що ви помітили: хто із учасників виконував які ролі?
7. Хто був лідером? Хто бажав заволодіти владою?
8.  Хто бездіяльно спостерігав?
9. Які ролі були важливі для розвитку групи, прийняття рішення?
4. Рефлексія. Чи задоволені ви особисто своєю роботою в групі, своєю роллю в групі?
************************************************************************************
Заняття 
 Психологічний тренінг
 "Толерантність: що це? "
 Мета: ознайомити та поглибити знання про поняття «толерантність», його значення у житті людини. Закріпити довірчий стиль спілкування у групі.
 Вправа «Ми стобою схожі». Члени групи сидять у колі. Ведучий запрошує в коло одного з учасників і пропонує поділитися  з інишим учасником своєю схожістю. Наприклад: «Свєта, вийди, будь ласка, до мене, тому що у нас з тобою однаковий колір волосся (або ми схожі тим, що ми жителі Землі, або ми одного зросту і т, д.)». Світла виходить в коло і запрошує вийти кого-небудь з учасників таким же чином. Гра продовжується до тих пір, поки всі члени, групи не опиняться в колі.
Сьогодні ми познайомимося ще з одним поняттям, що характеризує добрі взаємини між людьми, і поговоримо про толерантність. У перекладі з латинської tolerance означає „терпіння” - терпимість до інших думок, поглядів, традицій. Також це повага, здатність без агресії сприймати думки, поведінку та спосіб життя іншої людини, що відрізняється від наших. Це доброзичливе і терпиме ставлення до чогось, до когось, це саме те, чого нам, людям, зараз не вистачає.
Ми живемо в складний і неспокійний час. Глобальні проблеми, що їх має розв’язувати людство, дедалі більше загострюються, а конфлікти стають усе не безпечнішими.
Толерантність - це не тільки моральний обов’язок, а й політична і правова потреба. Толерантність – це те, що уможливлює досягнення миру, сприяє переходу від культури війни до культури миру.
 Перегляд відеоролику «Толерантность - путь к культуре в мире».
 На жаль, жодне суспільство не може поки пишатися тим, що воно толерантне. Досі наш світ не дійшов до порозуміння між людьми.
Толерантність не означає терпимого ставлення до соціальної несправедливості. Це означає визнання того, що людина за природою своєю відрізняється зовнішнім виглядом, становищем, мовою, поведінкою і має право жити в мирі, зберігаючи свою індивідуальність. Це також означає, що погляди однієї людини не можуть бути нав’язані іншим.
 Послухайте, як слово толерантність визначають у різних мовах земної кулі:
 іспанською — це здатність визнавати відмінні від власних ідеї або думки;
 французькою — відносини, за яких допускається, що інші можуть думати або діяти інакше, ніж ти сам;
 англійською — готовність бути терпимим, поблажливим;
 китайською — дозволяти, приймати, бути щодо інших великодушним;
 арабською — поблажливість, м'якість, милосердя, жаль, прихильність, терпіння;
 українською — здатність терпіти щось або когось (бути стриманим, витривалим, стійким, уміти миритися з існуванням когось або чогось).
Утворити слово рисами-синонімами толерантності:
Т — терпіння;
0— оптимізм;
Л — любов;
Е — енергійність;
Р — рівність;
А — активність;
Н — ніжність;
Т — тактовність;
Н — надійність;
І — інтелект;
С — співчуття;
Т — терпимість;
Ь.
Анкетування „Ваш рівень толерантності”.
«Тостери-грінки». Учасники об’єднуються в трійки. Двоє беруться за руки і стають тостером. Один заходить всередину. Він – грінка. За командою «тостер» тостери міняються місцями. За командою: «грінка» грінки міняються місцями. За командою «грінка готова» грінки підстрибують на місці.
Клас — це велика сім'я. І хотілося б, щоб у ньому завжди панували добро, повага, порозуміння. Щоб не було ні сварок, ні лайки, ні образ, ні бійок.
А що для цього потрібно?
• Поважати інших;
• бути справедливим;
• бути терплячим;
• уміти прощати;
• бути уважним;
• уміти співпереживати;
• уміти поставити себе на місце іншого;
• ставитися до інших так, як би ти хотів, щоб ставилися до тебе.
Притча про цвяхи 
Жив собі хлопчик із жахливим характером. Якось батько дав йому мішок цвяхів і звелів по одному забивати їх у паркан щоразу, коли хлопчик втрачає терпець і з кимось свариться У перший день він забив 37 цвяхів. Згодом навчився контролювати себе, і кількість цвяхів щодня зменшувалася. Хлопчик зрозумів, що легше опановувати свої емоції, ніж забивати цвяхи. Нарешті настав день, коли він не забив жодного цвяха. Син підійшов до батька і сказав про це. Тоді батько звелів синові витягати з паркана по одному цвяху в ті дні, коли він не втратить самоконтролю і ні з ким не посвариться.
Минав час, і згодом син зміг похвалитися батькові, що у паркані не залишилося жодного цвяха. Батько відповів: «Ти добре поводишся, але подивися, скільки дірок залишилося... Паркан уже ніколи не буде таким, як колись». Якщо ви з кимось сваритеся й говорите щось неприємне, то залишаєте після себе такі ж рани, як ці дірки від цвяхів і рани за¬лишаються, незважаючи на те, скільки разів ви потім вибачитесь. Словесні рани завдають такого ж болю, як і фізичні не залишайте на своєму шляху дірок! Не забивайте цвяхів во¬рожнечі, нерозуміння, жорстокості в душі людей! Будьте толерантними!
Гра «Добре серце». «Я важаю, що ти людина з добрим серцем…»
Колись Бернард Шоу сказав: «Тепер, коли ми навчилися літати по небу, як птахи, плавати під водою, як риби, нам бракує тільки одного: навчитися жити на землі, як люди».
Ритуал прощання. Учасники стають в коло, обіймають один одного. Дякую вам! Будьте толерантні, терплячі, дружні, і тоді світ навколо стане яскравішим і веселішим! До побачення! Анкетування „Ваш рівень толерантності”.
1. Дмитро має нетипову для хлопця зачіску – занадто довге волосся. Як поводитися тим, кому такий стиль не подобається?
а) постійно демонструвати своє невдоволення
б) вимагати дотримуватися на заняттях у школі загального стилю одягу та зачіски
в) виходити з того, що людина має право на самовираження й може робити що завгодно зі своїм волоссям
2. Оксана часто пропускає уроки без поважних причин. Як ставитись до цього?
а) засуджувати ці вчинки
б) вважати, що це її особиста справа і не втручатися
в) з розумінням поставитися до проблем Оксани і поступово заохочувати її до навчання.
 3. Вадим постійно виявляє неповагу до інших, брутальність до своїх однокласників. Що робити?
а) відповідати брутальністю на брутальність
б) прагнути уникати спілкування
в) вияснити мотиви такої поведінки, проводити з хлопцем роз’яснювальну роботу.
 4. Ваша подруга одягла на вечірку вбрання, яке їй не личить та й недоречне на цьому заході. Що ви зробите, аби ваша подруга не була посміховиськом?
а) запропоную ультиматум: або вона переодягається, або йде відпочивати сама
б) натякну, що вона має кумедний вигляд
в) коректно вкажу їй на недоречність такого вбрання.
5. Ви – прихильник здорового способу життя. Ваш молодший брат не робить зарядки, палить, нераціонально харчується. Що ви робитимете?
а) розповім батькам, нехай вони вирішують, що робити
б) зроблю вигляд, наче нічого не помічаю
в) пояснюватиму переваги здорового способу життя й залучатиму до спільних занять спортом. Оцінюємо отримані результати:
а) - 1 бал,
б) – 2 бали,
в) – 3 балів
Підраховуємо загальну кількість балів: 
 5 балів – ви досить категорична, негнучка, нетерпима до інших людина. Маючи таку позицію, ризикуєте залишитися самотнім! Розпочніть з обдумування такого вислову: „Всі люди різні – не кращі й не гірші, а просто різні”.
 6-10 балів – характеризуєтесь як дещо відсторонена особистість із життєвим принципом „Моя хата – скраю, я нічого не знаю” або маєте велику витримку щодо поведінки, думок, традицій інших людей. По-перше намагайтеся визначити межу вашої терпимості! По-друге, зважте, аби вас не називали надто байдужою людиною.
11-15 балів –прийміть вітання! Ви толерантна особистість, цінуєте людей, поважаєте їхні почуття, переконання, незалежно від того, чи збігаються вони з вашими. Зберігайте „Своє обличчя”!
************************************************************************************
Заняття 
Навчально-практичний тренінг
 «Підприємництво: професія чи покликання» 
Мета:  розвивати пізнавальні інтереси в учнів, логічне мислення, продовжувати формувати вміння працювати з різними джерелами знань, виховувати творчу активність, самостійність у формуванні нових знань,сприяти професійній орієнтації учнів.
Організаційна частина 
Настрій на позитив 
Найкраща витрата часу – це праця.
Без охоти нема роботи.
Добре роби — добре й буде!
Тільки два стимули примушують працювати людей: бажання заробітної плати і боязнь її втратити. (Г. Форд)
Вчитель: Я сподіваюсь, що ви отримаєте задоволення від праці і не витратите марно час, а відкриєте для себе багато нового й цікавого і здобудете навики, які стануть у нагоді Вам у дорослому житті.
Мотивація навчальної діяльності
Перегляд відео з youtube: Фільм «Энциклопедия – Джон Рокфеллер» 
Питання після перегляду фільму:
- Яким чином маленький Джон розпочав заробляти гроші?
- Чи всі шляхи заробляння грошей Ви схвалюєте?
- Які правила Джон вів в своїй родині? Чи схвалюєте Ви такі дії?
- Прослухайте вислів Леонардо да Вінчі “Якщо запастися терпінням і виявити старання, то посіяні насіння знання неодмінно дадуть добрі сходи. Навчання корінь гіркий, так плід солодкий”. У чому головний зміст цього вислову?
 - Задля чого Джон проявляв на роботі такий рівень завзять та старань?
 Проблемне питання:
-Які ще вигоди, крім задоволення потреб, надає суспільству підприємництво?
Вигоди суспільства від підприємництва:
  • сплата податків; 
  • створення робочих місць; 
  • науково-технічний розвиток; 
  • раціональне використання ресурсів тощо. 
- Чим займаються підприємства в Україні?
- Які найбільші підприємства в Україні та в світі ви знаєте? (приклади)
Варіанти висловлювань для об’єднання в групи:
«Якщо ваша єдина мета полягає в тому, щоб стати багатим, ви ніколи не досягнете її»
Джон Рокфеллер 
«Все в наших руках, тому їх не можна опускати»
Коко Шанель 
«Тільки наявність мети приносить життя сенс і задоволення. Це сприяє не тільки поліпшенню здоров'я і довголіття, але також дає вам крапельку оптимізму у важкий час»
Стів Джоб 
Гра з кур'єром  
Група учасників, одним із  яких Ви являєтесь, зробить серію трансакцій (операцій, угод з взаємними поступками) з подібною групою, що знаходиться в іншому приміщені.
Мета гри постаратися, прикладаючи усіх зусиль, отримати як найбільший зиск із своїх трансакцій – чи, отримати як найбільше балів.
***********************************************************************************
Далі буде...

Немає коментарів:

Дописати коментар